Zarządzanie w jst
Edukacja inkluzyjna (włączająca) jako szansa na podniesienie jakości nauczania w samorządach
Polska oświata jest jak wiadomo niedoinwestowana. Wydatki na edukację same w sobie nie rozwiązują problemu. Na świecie jest wiele krajów o bardzo podobnych wydatkach na ucznia, które uzyskują zupełnie inne wyniki nauczania. Oprócz wielkości strumienia pieniędzy liczy się także struktura wydatków na edukację. Na przykład Japonia wydaje niezwykle mały w porównaniu z innymi krajami OECD odsetek funduszy na budynki szkolne i inne dodatkowe pozycje kosztowe nie
związane bezpośrednio z wynikami nauczania. Drugim sposobem na optymalizację wydatków w oświacie jest podejście do kwestii demograficznych. W Japonii, pomimo niżu demograficznego postanowiono utrzymać średnią liczebność klasy na niezmienionym poziomie, co pozwoliło na wygospodarowanie więcej czasu na dokształcanie się japońskich nauczycieli. Obecnie średnia wielkość klasy w Japonii jest dwa razy większa niż w Stanach Zjednoczonych.
Innowacje społeczne w samorządach
W miarę jak postępuje rozwój gospodarczy i społeczny Polski relatywna rola “twardej” infrastruktury maleje na rzecz szeroko rozumianych elementów “miękkich”. Wynika to zarówno z czynników mikroekonomicznych (bogacenie się społeczeństwa powoduje wzrost zapotrzebowania na usługi wyższego rzędu, pojawiają się także nowe oczekiwania odnośnie usług publicznych) jak i makroekonomicznych (coraz większy udział firm opartych na innowacjach i rozwój sektorów kreatywnych
zmienia kształt oczekiwań biznesu wobec samorządu). Ponadto należy zwrócić uwagę na rosnący poziom świadomości obywatelskiej, który ma przełożenie na postawy pro aktywne wobec otaczającej nas rzeczywistości. Aby odpowiedzieć na zmieniające się oczekiwania przedsiębiorstw i obywateli samorządy powinny w większym niż to ma miejsce dotychczas stopniu postawić na zaspokajanie potrzeb w sposób pośredni, czyli poprzez wspieranie funkcjonowania organizacji pozarządowych, które będą świadczyć usługi lepiej dopasowane do potrzeb beneficjentów i w sposób bardziej efektywny kosztowo niż gdyby miały je świadczyć bezpośrednio samorządy.
Z drugiej strony kojarzenie innowacji społecznych tylko z ofertą dla lepiej rozwiniętych krajów i regionów także byłoby nadużyciem. Doświadczenia Banku Światowego, którego misja jest wspomaganie wzrostu gospodarczego w krajach ubogich jednoznacznie wskazują, że kluczem do sukcesu rozwojowego jest inwestowanie w miękką infrastrukturę, czyli ludzi, społeczności lokalne, relacje, kapitał społeczny itd.
Ekspertyza dotycząca Normy ISO 37120
Obserwując zjawiska w skali globalnej zauważamy, że tradycyjne zorientowanie Polski na Zachód, w kierunku, z którego od ponad 1000 lat trafiały do nas innowacje
(poczynając od chrześcijaństwa w 996 r., a na akcesji do Unii Europejskiej w maju 2004 roku kończąc), w XXI wieku może wcale nie być najlepszym wyborem. Od około 20 lat obserwujemy gwałtowny wzrost gospodarczy w krajach Azji. W Polsce cieszymy się wzrostem gospodarczym na poziomie 3% rocznie, ale gospodarki wielu krajów azjatyckich od wielu lat rozwijają się w tempie 5-10% rocznie
Kompetentni przywódcy w jst
Tajemnicą poliszynela jest, że samorządy rozwijają się lepiej, jeśli na ich czele stoją kompetentni przywódcy. Sztandarowym przykładem na potwierdzenie tej tezy jest porównanie dwóch dużych samorządów: Wrocławia i Szczecina. Oba miasta na początku transformacji ustrojowej znajdowały się na podobnym poziomie rozwoju. Jednak to Szczecin nie miał szczęścia do władz samorządowych w przeciwieństwie do dynamicznej „ekipy” samorządowców, jaka objęła stery władzy w latach 90-tych XX wieku. Również miasto Poznań po 1989 roku nie wykorzystało swoich szans rozwojowych z powodu konserwatyzmu i braku wizjonerskiego przywództwa. Dlatego warto zastanowić się na przełomie roku, jakie cechy sprawiają, że liderzy uzyskują ponadprzeciętne wyniki.
Możliwości wykorzystania wątków patriotyczno-historycznych w promocji polskich samorządów
Polska powstała jako Państwo na bazie państwowej, kraju, który pierwotnie zwano Polonią zamieszkałej przez kilka plemion słowiańskich z grupy lechickiej, w tym Polan (obecna Wielkopolska). Rozwój kraju był przez następne setki lat związany z przyłączaniem do rdzennego kraju Polonii (Starej Polski – Polonii Maior) innych krajów. Patrząc na historię innych państw Europy stwierdzamy, że nasz historia jako Państwa jest znacznie dłuższa.
Polska urbanizacja w ujęciu historycznym i nowoczesna koncepcja miasta kompaktowego – wnioski dla polskich samorządów
W XXI wieku rola miast jako centrów rozwoju gospodarczego i społecznego będzie systematycznie rosła. W związku z tym problematyka planowania przestrzennego miast ma i nadal będzie miała silny wpływ na ogólne zdolności rozwojowe gospodarki i samorządów. Z historycznego punktu widzenia wszędzie proces urbanizacji zachodził bardzo wolno. Nawet wielkie imperia, takie jak Starożytny Rzym, Francja, opierały swoją gospodarkę na ludności wiejskiej, a miasta były jedynie centrami władzy zamieszkałymi przez niewielki ułamek ludności.
Rady osiedli a.d. 2018
Rady osiedli (RO) są stosunkowo nowym elementem funkcjonowania w polskich miastach, lecz zainteresowanie tą forma organizacji systematycznie rośnie wśród samorządowców. Rady osiedli to jednostki pomocnicze zwane w ustawie o samorządzie terytorialnym „jednostką pomocniczą gminy”, która określa także sołectwa w gminach wiejskich. O ile RO można uznać za pewne novum w samorządzie w Polsce, o tyle ich „wiejska” odmiana, czyli sołectwa są mocno zakorzenione w polskiej tradycji. Sołtys i rada sołecka mają dbać o wspólne interesy i dobrobyt wsi.
Schematy myślowe lidera jst
Pełnienie funkcji kierowniczej w samorządzie staje się coraz bardziej wymagającym zadaniem. Nie wystarczy administrować urzędem i stosować się wyłącznie do przepisów prawa. W przepisach prawa przede wszystkim znajdują się ograniczenia i sankcje za realizację niepożądanych przez Ustawodawcę działań. Natomiast współczesne samorządy muszą być coraz bardziej innowacyjne, a co za tym idzie doskonalić się w zakresie tworzenia nowoczesnych rozwiązań problemów. W opracowaniu niniejszym omówione zostanie zagadnienie ściśle związane z innowacyjnością samorządu. Chodzi o to, że urzędnicy, nawet ci najbardziej kompetentni, zazwyczaj z czasem przyzwyczajają się do pełnionych funkcji i tracą zdolność do dostrzegania nowych możliwości. W psychologii znane jest określenie schematu myślowego czyli sposobu, w jaki analizujemy rzeczywistość. Aby być bardziej innowacyjnym liderem należy nieustannie analizować swoje schematy myślowe a te, które uznajemy za przeszkodę w realizacji zadań, zmieniać lub modyfikować.
Specyfika Polaków iako narodu
Każdy naród zdaje się posiadać swoją specyfikę. Zdaniem amerykańskiego socjologa, M. Lernera, Anglików wyróżnia to, że wszystko uznają za dozwolone poza tym, co jest zabronione, Niemców – to, iż wszystko traktują jako zabronione, z wyjątkiem tego, co jest dozwolone, Francuzów – to, że wszystko uważają za dozwolone, nawet to, co jest zabronione, natomiast Rosjan – to, iż wszystko jest dla nich zabronione, nawet to, co jest dozwolone. Czy jest wobec tego coś, co wyróżnia także
Polaków? Jakie cechy posiada polski charakter narodowy? Jakim narodem są Polacy?
Szkolenia dla nauczycieli jako środek poprawy jakości oświaty w jst
Jednym z obowiązków jakie nałożył na samorządy Ustawodawca jest finansowanie oświaty. O jakości pracy oświaty decydują w pierwszej kolejności kompetentni nauczyciele. Dopiero w drugiej kolejności należy wskazać na takie czynniki, jak jakość przywództwa, jakość bazy lokalowej i wyposażenia szkół i placówek oświatowych itp. Jak wynika z wielu ekspertyz i ustaleń jakość kompetencji polskich nauczycieli pozostawia wiele do życzenia.
Rocznice narodowe – upamiętnianie września 1939 roku w samorządach
We wrześniu 2019 roku przypada 80-ta rocznica wybuchu II wojny światowej. Z tej okazji w wielu miejscowościach w Polsce obchodzone będą obchody lokalnych wydarzeń z tamtego okresu. Dzięki „odrodzeniu” pamięci o przeszłości, jakie obserwujemy w ostatnich latach do pamięci zbiorowej włączane są fakty i wydarzenia z przeszłości, które były przemilczane przez wiele lat.
Wpływ studentów zagranicznych na lokalną gospodarkę
Jednym z priorytetów dla Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w roku 2019 jest zwiększenie liczby zagranicznych studentów chcących studiować w Polsce Temu celowi służy m.in. powołanie Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. Wspieraniem procesu internacjonalizacji polskich uczelni zajmuje się także Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. Pobyt studentów zagranicznych na terenie naszego kraju przynosi wiele korzyści, co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Dotychczas nie powstała wystarczająca liczba opracowań, które spoglądałyby na to zagadnienie z perspektywy samorządu. Niniejsza ekspertyza ma na celu, choć częściowo, wypełnić tę lukę
Zielona gospodarka a jst
Problematyka ochrony środowiska była obecna w świadomości społeczeństw krajów zachodnich już od kilku dekad. Jednak w ostatnich kilku lata temat ten wyszedł poza krąg zainteresowania pasjonatów, aktywistów i naukowców i stał się tak popularny, że znajduje swoje odzwierciedlenie w programach politycznych wielu partii. Na temat zmian klimatycznych wypowiadają się bardzo często politycy najwyższego szczeble na całym świecie. Jednym ze sposobów walki o polepszenie, jakości środowiska jest model rozwoju gospodarczego oparty na zasadach zrównoważonego rozwoju.