Innowacje

Absolwent instytucji edukacyjnej: inteligentny czy kreatywny?

Aby mieć światowej klasy uniwersytety i absolwentów musimy najpierw stworzyć bazę intelektualną. A za stworzenie takiej bazy odpowiedzialne są instytucje wychowania przedszkolnego. Na naszym poziomie rozwoju gospodarczego najbardziej efektywne inwestycje w edukacje to inwestycje w wysokiej jakości wychowanie przedszkolne oraz szkolnictwo podstawowe. Tam wypracowany sukces edukacyjny może być dopiero „skonsumowany: w szkołach wyższych.

Innowacyjność Polaków według raportu ,,Go Global"

IX Ogólnopolskie Forum Dyrektorów, tradycyjnie zorganizowane podczas XVII Targów Edukacja w Kielcach 28-30 marca 2012r.  przez Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, przebiegało pod hasłem ,,Edukacja – od potencjału kreatywności do efektów innowacyjności”

Cechy osób kreatywnych

Współczesne systemy edukacji na całym świecie stanęły do wyścigu o to, aby uczniowie z tych krajów uzyskiwali coraz to lepsze wyniki w testach międzynarodowych. Rywalizacja w badaniach PISA trochę przypomina rywalizację olimpijską. Należy jednak zaznaczyć, że testy PISA przed wszystkim odnoszą się do cech uczniów związanych z ich ilorazem inteligencji. Zarówno inteligencja, jak i kreatywność są dość dobrze zbadanymi obszar aktywności człowieka. Nie możemy posługiwać się w związku z tym wymówką, że uczymy inteligencji, ponieważ nikt nie wie dokładnie, czym jest kreatywność. Wręcz przeciwnie – powstały w ostatnich dziesięcioleciach setki badan naukowych na temat kreatywności. W niewielkim stopniu wpłynęły one na strategie systemów edukacyjnych na świecie.

Czy kreatywnych dzieci wyrosną na kreatywne osoby dorosłe?

Nie istnieje prosty sposób na określenie, czy uczeń będzie osobą twórczą w dorosłym życiu. Havelock Eblis w 1904 r. zajął się studiowaniem biografii geniuszy. Zauważył, że ojcowie geniuszy zwykle mieli powyżej 30 lat, a matki mniej niż 25 lat i że w dzieciństwie geniusze zwykle często chorowali. Później inni badacze stwierdzili, że geniusze byli wychowywani przez samotne matki (Dickens) lub byli sierotami (Darwin). Ostatecznie nie odkryto więc żadnych prawidłowości. Marylyn vos Samant, osoba o najwyższym na świecie współczynniku inteligencji (IQ=228), pracuje w magazynie „Parade” jako redaktor do spraw kontaktów z czytelnikami. Richard Feynman („ostatni amerykański geniusz”) miał IQ równe 122. Kreatywność i skuteczność w życiu nie są ściśle uzależnione od wysokiego ilorazu inteligencji.

Czym jest innowacyjność w oświacie?

Innowacyjność w oświacie jest związana z tworzeniem wiedzy i jej wykorzystywaniem na rzecz szeroko rozumianej jakości nauczania i wychowywania w placówkach oświatowych. Innowacja polega na stworzeniu nowej wiedzy, która zostanie uznana za wartościową i wdrożona jako usprawnienie. Działalność innowacyjna — szereg działań o charakterze naukowym (badawczym), technicznym, organizacyjnym, finansowym i handlowym (komercyjnym), których celem jest opracowanie i wdrożenie nowych lub istotnie ulepszonych wyrobów i procesów, przy czym wyroby te i procesy są nowe przynajmniej z punktu widzenia prowadzającego je przedsiębiorstwa Innowacje oznaczają zmiany pozytywne.

Czym jest kreatywność?

Twórczość (tożsama z kreatywnością) to proces prowadzący do nowego wytworu, który jest akceptowany jako użyteczny do przyjęcia dla pewnej grupy w pewnym okresie. Twórczość może występować u danej osoby w różnym nasileniu, od minimalnego aż do wybitnego i unikatowego. Twórczość jest swego rodzaju przeciwieństwem naśladownictwa. Rozróżniamy dwa rodzaje twórczości – oba są ważne. Tak zwana twórczość pisana przez duże „T” dotyczy działalności osób wybitnych: noblistów, znanych reżyserów, pisarzy itd. W życiu codziennym ważna jest także twórczość pisana przez małe „t”.

Czym różni się kreatywność od innowacyjności?

To pytanie ma duże znaczenie dla usystematyzowania pojęć związanych z kreatywnością także dla uporządkowania dyskursu publicznego. Oba pojęcia są często mylone i używane zamiennie. W istocie oba są bliskoznaczne, ale nie tożsame. Kreatywność jest pojęciem psychologicznym, podczas gdy innowacyjność ekonomicznym. Dlatego częściej słyszymy o „gospodarce innowacyjnej” niż „gospodarce kreatywnej”. JEŚLI słyszymy o kreatywności w innym rozumieniu niż kreatywności człowieka np. „sektory kreatywne” (ang. Creative industries) to nadal jest to kontekst psychologiczny. Interesuje nas aktywność kreatywnych osób (klasy kreatywnej) w specyficznych branżach (np. gry komputerowe, sztuki audiowizualne itp.) .

Emigranci a noc św. Bartłomieja

Co ma wspólnego Mikołaj Rey z wydarzeniami sprzed 440 lat? Mikołaj rey był wybitnym polskim myślicielam a jednocześnie protestantem… 
W 1572 roku, 23 sierpnia miało miejsce ważne wydarzenie w dziejach Europy nazwane nocą św.Bartłomieja. Był to pogrom hugenotów. Zorganizowało go kilku katolickich książąt. Żołnierze królewskiej gwardii szwajcarskiej znienacka napadli i razem z uzbrojonym na tę okazję tłumem paryżan zabili w ciągu dwóch dni ok. trzy tysiące hugenotów.

Innowacja w kilku wierszach

Przygotowując niniejszy raport postanowiliśmy oprzeć się nie tylko na książkach i raportach, ale przede wszystkim na rozmowach z ludźmi, którzy swój sukces zawdzięczają innowacyjności. Rozmawialiśmy z przedstawicielami funduszy inwestycyjnych, przedsiębiorcami, artystami i młodymi ludźmi. Mieszkającymi w Polsce, żyjącymi za granicą bądź w ciągłej podróży.

Inspiracja przede wszystkim

Przedsiębiorczości nie można nauczyć – można nią tylko zarazić…Pieniądze to nie wszystko… Prawdziwi innowatorzy najczęściej przedkładają satysfakcję z odkrycia, możliwość zmierzenia się z wyzwaniem czy konkurowania z najlepszymi ponad korzyść finansową. Jak w takim razie skutecznie zarażać przedsiębiorczością czy innowacyjnością?

Jak kroić chleb, czyli fundusze unijne w podziale regionalnym

Wysokość funduszy unijnych przyznanych w Polsce w nowej perspektywie do niedawna budziła wielkie emocje i wywołała wiele komentarzy. Fundusze z poprzedniej perspektywy 2007-2013 przyczyniły się do rozkręcenia koniunktury w Polsce i zwiększenia polskiego PKB o kilkanaście proc., choć trzeba pamiętać, że były wydawane w okresie ogólnoświatowej prosperity gospodarczej.

Zarządzanie w jednostkach samorządu terytorialnego

Opracowanie porusza zagadnienie nowego podejścia do zarządzania i podejmowania decyzji w sprawacj publicznych, a przez zastosowanie nowych technologii umożliwia włączenie mieszkańców we współtworzenie miasta. ,,Inteligentne miasto” cechują dwie zmienne: wykorzystanie gromadzonych przez urzędy danych na rzecz poprawy jakości zarządzania miastem oraz inkluzywność w stosunku do obywateli, zwiększająca ich zaangażowania w życie miasta.

Komfort zabija nasze innowacje

Większość wielkich firm wykuwała się w trudnych warunkach, w przysłowiowym garażu, a twórcy tych firm pracowali po 20 godzin na dobę.  Dopiero po odniesieniu sukcesu w trudnych warunkach znajdowali pieniądze na dalszy, dynamiczny, często globalny rozwój.

Kreatywne dziewczyny

Innowacyjnej gospodarki w Polsce nie są w stanie zbudować wyłącznie sami mężczyźni. Bez odpowiedniego wykorzystania potencjału intelektualnego kobiet w nauce i biznesie trudno będzie osiągnąć w Polsce istotnie większy przyrost PKB, który warunkuje w dużym stopniu ogólny poziom dobrobytu całego społeczeństwa.

Leksykon polskich badaczy przedsiębiorczości

Fazlagić, Jan dr hab., prof. nzw. UEP

Mamy mnóstwo spryciarzy i młodzież odnoszącą sukcesy międzynarodowe

We wrześniu 2010 w Lizbonie zakończył się 22. Konkurs Prac Młodych Naukowców Unii Europejskiej. Polacy zdobyli w Portugalii dwie nagrody główne. Konkurs jest organizowany przez Komisję Europejską. Ocenia się, że w Konkursie uczestniczy co roku ponad 30 tysięcy młodych badaczy z całego świata.

Perspektywy rozwoju polskich powiatów w opinii pracowników urzędów powiatowych

Niniejsze opracowanie jest elementem projektu badawczego Narodowego Centrum Nauki pt. Kapitał intelektualny powiatów polskich realizowanego pod kierownictwem Autora na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu w latach 2014-2016 (grant numer: 2013/09/B/HS4/00476). Zawiera wnioski oraz opis wyników badań empirycznych przeprowadzonych w I połowie 2015 roku.

Poczucie własnej wartości

Osoby obdarzone kreatywnością, a na dodatek wykształcone, nie zawsze mają motywację do przekucia swojego potencjału na wynalazek. Wyjaśnieniem tego fenomenu jest m.in. problem niskiego poczucia własnej wartości. Poczucie własnej wartości to realistyczna, pochlebna opinia o sobie samym. To, że jest ona realistyczna, oznacza, że jest trafna i uczciwa. To, że jest pochlebna, oznacza pozytywne uczucia i sympatię względem samego siebie.

Podnośmy kapitał społeczny

Prof. Michał Kleiber w swoim artykule Mądra Polska: Dekalog dla społeczeństwa wiedzy, umiejętności i przedsiębiorczości wskazuje na konieczność działań na rzecz poprawy ciągle bardzo w Polsce niskiej  kultury (ducha, atmosfery)  innowacyjności i rozwoju kapitału społecznego. Od kilku lat intensywnie rozwijamy w Polsce tzw. kapitał ludzki. Podnosimy kompetencje pracowników, kształcimy ich umiejętności, tworzymy warunki do nabywania doświadczeń zawodowych. Bez dwóch zdań jest to ważne dla nich samych oraz całego kraju.

Produktywność pracy kreatywnej

Innowacja (łac. innovatio – odnowienie) – [definicja własna] robienie czegoś w sposób nowy lub inny (inaczej niż dotychczas lub inaczej niż inni); myślenie w sposób otwarty bez uprzedzeń o możliwościach alternatywnych; otwartość na przyjmowanie i „testowanie” nowych możliwości; w końcu skłonność do kooperacji, rywalizacji i ryzyka – ostatni element wynika z faktu, iż innowacyjność jest uwarunkowania społecznie i kulturowo, a wręcz mentalnie.

Rodzaje innowacji w oświacie

W potocznym rozumieniu innowacje kojarzą się przede wszystkim z wynalazkami technicznymi. Złota era wynalazków przypadała na wiek XIX i pierwszą połowę wieku XX. Z tego okresu pochodzi stereotyp wynalazcy-inżyniera-innowatora. Dzisiaj postęp technologiczny nabrał takiego tempa, że większość ludzi nie jest w stanie nadążyć za poznawaniem coraz to nowych rozwiązań technicznych. Aby utrzymać tempo rozwoju społecznego, trzeba starać się o to, by społeczeństwo nadążało za postępem technologicznym. Jeśli tego nie uczynimy, grozi nam podział społeczeństwa na dobrze obeznaną z nowoczesną technologią elitę naukowców i menedżerów oraz pozostałą część społeczeństwa, która „odpadła z wyścigu” do wiedzy.

Schematy myślowe a kreatywność

Schematy myślowe są kształtowane w procesie wychowania i kształcenia. Dzięki nim człowiek może szybciej podejmować decyzje. Gdy widzimy na przykład człowieka w mundurze policjanta, zakładamy, że taka osoba nie jest naszym wrogiem (nie musimy analizować innych cech jej wyglądu).

Skąd wiemy, czy dana osoba (np. nauczyciel, uczeń) jest twórcza?

Istnieje na to dość prosty sposób. Należy ocenić proces i wyniki realizacji zadania, które wymaga zastosowania umiejętności twórczych. Najlepiej, aby zadanie, które chcemy wykorzystać do testu, miało jakiś praktyczny wymiar.

Sposoby zarządzania i techniki pobudzające twórczość w szkole

Sposoby zarządzania nauczycielami wzmagające ich kreatywności

  1. Gdy zarządzisz, aby zespół nauczycieli zaproponował nowe pomysły, ustal termin ich składania – bez tego działania zespoły staną się nieproduktywne.
  2. Staraj się ograniczyć liczebność grupy, zbyt liczne grupy stają się parawanem dla osób mniej aktywnych, jeszcze bardziej je demotywują. Najbardziej kreatywne są zespoły pięcioosobowe.

Nowa forma zarządzania informacją w firmie - storytelling

Sposoby efektywnego porozumiewania się w biznesie, skuteczny przepływ informacji, sprawna komunikacja – to problemy, z jakimi na co dzień zmagają się pracodawcy. O możliwościach udoskonalenia komunikacji między pracownikami rozmawiamy z Janem Fazlagiciem, prof. UE w Poznaniu oraz Uczelni VISTULA w Warszawie

Jakich wskaźników używać do pomiaru kapitału intelektualnego w firmie

Mam pytania dotyczące pomiaru tzw. aktywów wiedzy w firmie. W dziale controllingu mamy spore trudności z opracowaniem, przeprowadzeniem
i utrzymaniem kompleksowego pomiaru kapitału intelektualnego. Jakich mierników powinniśmy w tym celu używać? Z jakich komponentów składa się tzw. negatywny kapitał intelektualny i dlaczego warto go mierzyć?

Globalna szansa w szlacheckim luksusie

Za prymusów globalnej ekspansji uważa się zwykle globalne koncerny międzynarodowe, takie jak: Procter& Gamble, Unilever (Holandia/Wielka Brytania), Nokia (Finlandia), Volkswagen (Niemcy), PSA (Francja) czy Red Bull (Austria).Czy jednak najcenniejszą, z punktu widzenia polskich
firm, wiedzę o tym, jak dokonywać ekspansji międzynarodowej, możemy
czerpać z doświadczeń takich właśnie koncernów?

Teaching for Creativity: Two Dozen Tips

Nauczanie kreatywności polega na zrównoważeniu i wykorzystaniu trzech umiejętności:

  1. Syntetyzowania wiedzy – łączenia,
  2. Analizowania,
  3. Wprowadzania wiedzy w praktykę i uzyskiwaniu rezultatów.

Ta umiejętność dotyczy także rozpoznawania pomysłów, które mają szansę na akceptację społeczną.

To zrobi za was tłum

Wyręczą firmę. Wymyślą reklamę. Sprawdzą, czy towar wyłożony. I nie policzą drogo. Kilkadziesiąt tysięcy Polaków czeka na zlecenia – ze smartfona i internetu.

Twórzmy efektywne klastry

Koncepcja tworzenia efektywnych klastrów wiedzy, technologii czy branżowych jest bardzo dobrze znana praktycznie wszystkim osobom zajmującym się innowacyjnością. Koncentracja na ograniczonej przestrzeni współpracujących ze sobą firm i instytucji zajmujących się zbliżoną działalnością często generuje nowe pomysły i sprzyja tworzeniu innowacji.

Twórzmy przestrzenie spotkań

Prof. Mirosław Miller wspominając swoje doświadczenia z pobytu w Finlandii przywołuje motto: innowacje rodzą się w miejscu przypadkowych spotkań mądrych ludzi. Sami mądrzy ludzie nie wystarczą – należy stworzyć im sytuacje i miejsca do kreatywnych spotkań. Mogą być to spotkania przypadkowe, jak np. podczas podróży kolejką z kampusu uniwersyteckiego w Helsinkach do odległego o kilka kilometrów parku technologicznego Otaniemi, na przystanku autobusowym czy przytulnej kawiarni po drodze.

Fragmenty raportu „Go Globar Poland!”< Uczelnia Vistula, Warszawa 2011.

W czym jesteśmy dobrzy? W większości rankingów innowacyjności Polska lokuje się na dalekich miejscach. Ale jako kraj i jako naród mamy nad innymi wiele przewag, na których możemy budować nasz sukces. Poniżej przedstawiamy 9 silnych stron Polski wspierających innowacyjność. Ilustrujemy je wybranymi, oryginalnymi naszym zdaniem przykładami – nie wyczerpują one oczywiście wszystkich polskich osiągnięć. Pokazują natomiast, że jesteśmy naprawdę ciekawym narodem i tkwi w nas ogromny potencjał.

Wytrwałość - to liczy się najbardziej

Badacze kreatywności wyrażają sceptyczne opinie na temat testowania kreatywności w tym sensie, że nie udało się zdefiniować 100% pewnego zestawu cech danej osoby na podstawie których można by twierdzić, że będzie w przyszłości kreatywna.

Zmiana schematów myślowych

Kreatywność polega na nieustannej zmianie schematów myślowych. Oto rozmaite sugestie pomocne w zmianie schematów myślowych:

  1. Poszukaj w sobie i swoim otoczeniu ograniczeń mentalnych (np. nieuzasadniona wrogość lub lojalność wobec jakiejś osoby), fizycznych (miejsce zamieszkania, warunki mieszkaniowe), emocjonalnych (np. trauma po śmierci bliskiej osoby) i duchowych (np. świadkowie Jehowy nie zezwalają na transfuzję krwi, ortodoksyjni Żydzi nie wykonują żadnych prac fizycznych w czasie szabatu itp.). Zadaj sobie pytanie, jak pokonać te bariery.

Measurement methodology of science-business relations in the reality of Polish higher education

Ten tekst powstał dzięki przeprowadzonych przeze mnie szkoleniom dla pracowników naukowych Uniwersytetu Warszawskiego.

GEN-Y URBAN ENTREPRENEURSHIP: A STRATEGIC PERSPECTIVE FROM THE POST-ECONOMIC TRANSITION – THE EXAMPLE OF POLAND

W tym tekście opisujemy nasze doświadczenia z realizacji projektu dla miasta Poznań dotyczącego perspektyw pokolenia igrek w dużych obszarach metropolitalnych.

Developing innovation competences in schools. A practical perspective

Ten tekst powstał jako zwieńczenie projektu badawczego „Szkoła dla innowatora”. Byłem jego kierownikiem w 2017 roku. W ciągu kilkunastu tygodni trzeba daliśmy 15000 polskich nauczycieli i zebraliśmy opinie eksperckie dotyczące rozwijania kompetencji innowacyjnych w 7 krajach na całym świecie.

MEASURING WOKE CULTURE IN UNIVERSITIES: A DIAGNOSTIC APPROACH

Kultura Woke staje się nową płaszczyzną sporów ideologicznych w dwudziestym pierwszym wieku. Jest krytykowana za brak szacunku dla tradycji oraz obniżanie aspiracji młodych ludzi wobec siebie. W tym artykule podjęliśmy próbę zmierzenia tego jak bardzo kultura łąk przenika uczelnię tworząc specjalne narzędzie diagnostyczne.

Zaufanie w polskim biznesie - jak zmierzyć kapitał społeczny za pomocą luki w PKB?

Tutaj można przeczytać skrót raportu dotyczącego zaufania w polskim biznesie przy jego tworzeniu wykorzystano metody jakościowe i ilościowe na reprezentatywnej próbie polskich przedsiębiorców zbadano, jakie są koszty braku zaufania dotyczącego strat w PKN? Próbowaliśmy oszacować lukę w PKB wynikającą z dwóch wzajemnie uzupełniających się zjawisk:

  • jak przedsiębiorcy oceniają wartość transakcji, których nie zrealizowali, ponieważ nie mieli zaufania do swoich potencjalnych niedoszłych kontrahentów?
  • Jak przedsiębiorcy oceniają wartość transakcji, które nie doszły do skutku ponieważ oni sami byli ich zdaniem oceniani jako niewiarygodni w oczach swoich niedoszłych przyszłych kontrahentów?

Dzięki wykorzystaniu głębokiej wiedzy ekonometrycznej ś.p. prof. Dariusza Błaszczaka nasz zespół wypracował model ekonometrycznych. Dzięki danym dotyczącym REGONU w danych metryczkowych przedsiębiorców mogliśmy oszacować wartość PKB wynoszącą ok. 280 mld zł według cen z 2014 roku. Była to wartość ostrożna, najbardziej konserwatywna w naszych założeniach. Skrót tego raportu można przeczytać tutaj: [link]. Pełna wersja raportu została opublikowana w postaci monografii naukowej: Zaufanie i kapitał społeczny w polskim biznesie, Dariusz J. Błaszczuk, Jan Fazlagić, Robert Skikiewicz, Warszawa 2017, ss. 174, ISBN 978-83-64614-32-3. Zrealizowane badanie zasług niewątpliwie na kontynuację. Może znajdzie się sponsor publiczny lub prywatny,  który sfinansuje powtórzenie badania?

Czy Twoja firma jest innowacyjna? Jak poszukiwać innowacji w sektorze usług? Podpowiedzi

Tutaj można przeczytać pełną wersję mojej książki dotyczącej zarządzania wiedzą i innowacyjności w sektorze usług (Jan Fazlagić, Czy Twoja firma jest innowacyjna? Jak poszukiwać innowacji w sektorze usług? Podpowiedzi, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, PARP. Warszawa 2012, ISBN 978-83-7585-158-8, stron 208)