O mnie

LKDJSLKJASLKJDLKASJDLKJSALKDJLKJSALKJLKSAJDL

Jestem profesorem Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu (habilitacja: 2010; tytuł naukowy profesora nadano mi w maju 2019 roku). Od 1997 roku nieprzerwanie interesuję się zarządzaniem wiedzą
i kapitałem intelektualnym. Realizuję międzynarodowe projekty edukacyjne (E+, H2020). Od 2001 roku poszerzyłem zakres zainteresowania o edukację i zarządzanie szkołą, a od 2011 dodałem do swoich zainteresowań badawczych problematykę samorządu terytorialnego. Jestem jednym z prekursorów Knowledge Management
w Polsce. Działam jako ekspert Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego w Łodzi oraz Komisji Europejskiej (Program URBACT III).

W latach 2018-2020 byłem Przewodniczącym Rady Programowej Akademii Menedżera Innowacji przy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Prowadzę szkolenia  z zakresu zarządzania szkołą, zarządzania innowacjami, marketingu usług, kreatywności oraz zarządzania w jst. Byłem także zaangażowany w projekty internacjonalizacji polskich firm, m.in. Go Global! Poland (2011); Go Global! Polish Pharma (2012), Global Inno-Stars (na zlecenie Ministerstwa Rozwoju RP (2018)) Jestem właścicielem firmy doradczo-szkoleniowej SCIENTIA-VIS. W 2017 r. opracowałem na zlecenie Ministerstwa Rozwoju RP ekspertyzę dotyczącą najlepszych praktyk w kształtowaniu kompetencji proinnowacyjnych w systemach edukacji najbardziej innowacyjnych krajów na świecie pt. „Szkoła dla Innowatora”. Na podstawie rekomendacji zawartych w mojej ekspertyzie Ministerstwo Edukacji Narodowej włączyło rozwój kompetencji proinnowacyjnych jako jeden z priorytetów w polskiej oświacie. Obecnie (2020) trwa realizacja  programu pilotażowego w 20 polskich szkołach realizowana przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Byłem głównym autorem strategii Miasta Poznania 2020+ oraz ”Polityki dla młodych Ludzi Poznań 2019-2025”. Współpracuję z Centralną Komisją Egzaminacyjną w zakresie opracowania standardów oceny kompetencji miękkich w egzaminach w szkołach zawodowych. Byłem członkiem Komitetu Sterującego, który opracował założenia nowej Ustawy o Szkolnictwie Wyższym (Ustawa 2.0) przy Instytucie Allerhanda. Byłem autor pierwszego w Polsce doktoratu (2001)
i pierwszej w Polsce rozprawy habilitacyjnej dotyczących zarządzania wiedzą w sektorze usług. W latach 2011-2014 pełnił funkcję Prorektora ds. Nauki w Uczelni Vistula/AFiBV, która w tym okresie otrzymała kategorię naukową A oraz awansowała do grona 5-ciu najlepszych uczelni niepublicznych w Polsce w rankingu PERSPEKTYW. Współautor wielu ekspertyz dla firm i instytucji sektora publicznego (m.in. Ministerstwo Nauki
i Szkolnictwa Wyższego, Instytut Badań Edukacyjnych, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Ośrodek Rozwoju Edukacji). Byłem stypendystą dwóch prestiżowych stypendiów Fulbright Senior Scholarship (2006-2007) oraz Marie Curie Research Fellowship (2002-2003). Jestem autorem lub współautorem 17 książek i ponad 300 artykułów naukowych i popularnonaukowych, rozdziałów w książkach oraz referatów. W 2014 wydawnictwo Difin wydało pierwszy w Polsce podręcznika do zarządzania wiedzą („Zarządzanie wiedzą-podręcznik akademicki”, Difin, Warszawa 2014). Wcześniej, w 20104 r. opracowałem pierwszy w Polsce raport o kapitale intelektualnym uczelni (2004). Byłem autorem wielu ekspertyz dla jednostek samorządu terytorialnego (m.in. Urząd Wojewódzki w Krakowie, PARP, Urząd Marszałkowski w Poznaniu, Urząd Miasta w Poznania, Urząd Marszałkowski w Gdańsku, Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, Ministerstwa Nauki
i Szkolnictwa Wyższego, Instytut Badań Edukacyjnych). Posiadam doświadczenie w realizacji wielu projektów europejskich z zakresu edukacji
i rozwoju kapitału intelektualnego. Jestem wiceprezesem Stowarzyszenia na Rzecz Internacjonalizacji Polskich Uczelni (APUI) oraz ekspertem Komisji Europejskiej (Lead Expert w programie URBACT III Komisji Europejskiej). Jestem członkiem Think-Tanku przy Prezydencie Miasta Poznania. Kieruje projektem „Strategia Oświatowa Miasta Poznania 2030” realizowanym na rzecz Wydziału Oświaty m. Poznania (2019-2020).

Prowadziłem wiele szkoleń i warsztatów m.in. dla Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Wyższej Szkoły Bankowej, Urzędu Marszałkowskiego
w Warszawie, Wyższej Szkoły Ubezpieczeń w Krakowie, Wyższej Szkoły Bankowej w Chorzowie, Centrum Edukacji Obywatelskiej, UM w Poznaniu, Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie, Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu, Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie, Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, Fundacji Rozwoju Lubelszczyzny, Kuratorium Oświaty w Poznaniu, Urzędu Miasta w Gorzowie Wlkp., Uniwersytetu Warszawskiego, Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu, Instytutu Badań nad Gospodarka Rynkową w Gdańsku, Uniwersytetu Łódzkiego, Urzędu m. Warszawy, Urzędu Miasta Poznania, Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku i innych. Jestem kierownikiem projektu „Enhancing climate mindset in V4 countries” (H2020) na Uniwersytecie Warszawskim (Climate-KIC). Wypromowałem czterech doktorów. Uczestniczyłem w wielu projektach międzynarodowych, m.in.
w ramach programów Leonardo da Vinci, Erasmus/Erasmus+, Piątym Programie Ramowym (5FP), URBACT, bezpośrednio dla Komisji Europejskiej, w projekcie wspierania mobilności naukowców z Polski i Austrii.

Panel dyskusyjny, Kongres Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa, wrzesień 2019.
2
Mój wykład o historii Polski dla studentów New York University (Stern) Business School, Warszawa, maj 2019 r.
3
Studenci prestiżowego programu MBA, #22 w Rankingu Programów MBA Financial Times. Warszawa, maj 2019 r.,
https://www.stern.nyu.edu/programs-admissions/executive-mba-nyc
4
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, studenci Erasmus Plus, przedmiot: "Creativity and Creative Industries”, luty 2018 r.
5
Thursday 4 May 2017 9:30am to 2pm National Liberal Club, Whitehall Place, London SW1A 2HE UK, 2nd Global Teacher Education Knowledge Mobilisation Summit: supporting UNESCO's Sustainable Development Goal (SDG) 4; 2nd Global Teacher Education Knowledge Mobilisation Summit: supporting UNESCO's Sustainable Development Goal (SDG)
6
Szkoła letnia ze studentami Chin, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, lipiec 2016 r.
7
Szkoła letnia ze studentami pedagogiki Chin, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, lipiec 2016 r.

W 2014 r. zrealizowałem ogólnopolskie badanie poziomu zaufania w polskim biznesie i prezentował jego wyniki na Europejskim Kongresie Gospodarczym. W badaniu udało się dokonać estymacji utraconego PKB wynikającego z braku zaufania w biznesie (281 mld PLN). Więcej na ten temat: https://www.forbes.pl/opinie/przez-brak-zaufania-przedsiebiorcow-polska-gospodarka-traci-280-mld-zl-rocznie/rm1s09g

8
Europejski Kongres Gospodarczy, Katowice, kwiecień 2015
Europejski Kongres Gospodarczy, Katowice, kwiecień 2015
10
OECD, Paryż, listopad 2015

We wrześniu 2023 roku byłem jednym z prelegentów na konferencji pt. CYFROWA TRANSFORMACJA organizowanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Na tej konferencji głównym prelegentem był Steve Wozniak, jeden z dwóch założycieli legendarnej firmy APPLE.

Jestem założycielem i prezesem Fundacji ARTEVITAS im. prof. Wity Szulc (Atevitas.pl). Fundacja „Fundacja ARTEVITAS im. Prof. Wity Szulc” jest ściśle związana z postacią i dorobkiem Pani Profesor Wity Szulc. 

Fundacja powstała w 2023 roku w Poznaniu. Fundacja została powołana w oparciu o dorobek intelektualny i naukowy prof. Wity Szulc, na który składają się m.in. publikacje zwarte i artykuły naukowe, konspekty i sylabusy zajęć, wypowiedzi i wystąpienia publiczne, artykuły konferencyjne, korespondencja, notatki, wspomnienia osób z nią związanych i in. Misją Fundacji „Fundacja ARTEVITAS im. Prof. Wity Szulc” jest ochrona i upowszechnianie dorobku intelektualnego i naukowego Pani Profesor Wity Szulc oraz działalność na rzecz popularyzacji arteterapii w Polsce.

Fundacja ARTEVITAS ma własną stronę internetową Artevitas.pl oraz profil facebookowy, który jest aktualizowany kilka razy w tygodniu. 

Organizujemy m.in. coroczne konferencje z cyklu „Arteterapia dla życia (pierwsza odbyła się w 2022 roku).

Jestem od 2022 roku jurorem w konkursie TALENTY JUTRA Fundacji „Empiria i Wiedza”. W 2023 roku gościem specjalnym był znany wynalazca Fionn Ferreira (https://www.fionnferreira.com/), twórca innowacyjnej technologii oczyszczania wody z mikro granulek plastiku. Wystąpienie odbyło się w ramach III Kongresu 3W.

Wybrane projekty badawcze i ekspertyzy:

1.Utilising Intellectual Capital in Benchmarking Applications. Miejsce realizacji: Centre For Social Innovation, Wiedeń, Austria. Rola w projekcie: kierownik projektu i główny wykonawca – stypendysta (Research Fellow).
Projekt był realizowany w ramach 5. Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Kierownik naukowy: prof. Josef Hochgerner. Okres realizacji: 2002-2003 (18 miesięcy). Efektem stypendium, oprócz ogólnego rozwoju naukowego była m.in. publikacja monografii naukowej: A.Fazlagić, Intellectual Capital and Benchmarking, Rys Studio, Poznań 2006, stron 212, ISBN 83-60517-01-0.

2.Business Administration for SMEs: The Role of Social Innovations in the Service Economy. Programm: Wissenschaftlich-Technisches Abkommen Oesterreich-Polen (Auftraggeber bm:bwk) – Zentrum Fuer Sociale Innovation (www.zsi.at). Okres realizacji: 2004-2005. Rola
w projekcie: kierownik projektu ze strony polskiej.
Celem projektu była jest wymiana doświadczeń, koordynacja strategii badań naukowych ze szczególnym uwzględnieniem wymiaru europejskiego
i zwiększenie mobilności międzynarodowej polskich nauczycieli akademickich. Ze strony polskiej w projekcie uczestniczyli wszyscy pracownicy Katedry Usług, w tym jej kierownik: prof. Kazimierz Rogoziński, a także pracownik innej Katedry (Dr Paweł Dobski). W ramach projektu odbyły się dwa wyjazdy zespołu z Poznania do Wiednia oraz jeden pobyt Zespołu z Centre For Social Innovation w Poznaniu.

3.RECORD – Recognising Central and Eastern European Centres of RTD: Perspectives for the European Research Area (ERA), 2002-2004. (HPV1-CT-2001-50004). Okres realizacji: 2002-2004. Rola w projekcie: członek zespołu badawczego. Lider projektu: Centre for Social innovation, Wiedeń, Austria. Na bazie projektu powstał podręcznik: The RECORD Manual. Benchmarking Innovative Research Organisations in European Accession Countries, Budapeszt, 2004.

4.Senior Fulbright Scholarship, Sam Houston University, Huntsville, Texas, 2006-2007. Okres realizacji: 2006-2007. Rola w projekcie: kierownik projektu/stypendysta. W czasie stypendium Fullbrighta w Teksasie (Stany Zjednoczone).

5.Benchmarking w administracji publicznej, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk-Warszawa. Okres realizacji: 2007-2008. Miejsce realizacji: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową w Gdańsku. Rola w projekcie: członek zespołu badawczego.
Projekt dotyczył możliwości zastosowania benchmarkingu w administracji publicznej i był realizowany w Instytucie Badań nad Gospodarką Rynkową (Gdańsk-Warszawa, 2007-2008) pod kierownictwem dra Macieja Grabowskiego na zlecenie Ministerstwa Administracji RP. W raporcie omówiono m.in. warunki prawne działania PSZ, standardy usług rynku pracy, standardy dotyczące pracowników PUP  i warunków pracy, wykorzystanie narzędzi informatycznych oraz działania związane z wprowadzaniem benchmarkingu.

6.Zarządzanie wiedzą w polskiej oświacie – diagnoza i perspektywy rozwoju. Okres realizacji: 2006-2007. Grant habilitacyjny MNiSzW nr 1 H02D 028 30. Rola w projekcie: kierownik projektu, główny wykonawca.
W projekcie dokonano kompleksowej diagnozy stanu zarządzania wiedzą w polskiej oświacie. Przeprowadzono kilka badań empirycznych, w tym badanie wśród 1600 polskich nauczycieli oraz drugie badanie wśród kilkudziesięciu ośrodków doskonalenia nauczycieli. w badaniu poruszano problematykę adaptacyjności koncepcji zarządzania wiedzą z biznesu na potrzeby na polskiego systemu oświaty. Wiele uwagi poświęcono kwestiom związanym
z kodyfikacją wiedzy przez polskich nauczycieli. na bazie ustaleń badawczych wydano monografię naukową: J. Fazlagić, Zarządzanie wiedzą w polskiej oświacie – diagnoza i perspektywy zmian, Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań 2009, stron 325.

7.Kapitał intelektualny niepublicznej szkoły wyższej. Okres realizacji: 2010-2012. Miejsce realizacji: Gnieźnieńska Wyższa Szkoła Humanistyczno-Menedżerska „Milenium” w Gnieźnie, Wydział Zarządzania i Marketingu. Umowa nr 1187/B/H03/2010/39 z dnia 2010-08-04. 39. Konkurs Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Rola w projekcie: kierownik projektu, główny wykonawca.
Projekt dotyczył zbadania specyfiki kapitału intelektualnego niepublicznych szkół wyższych w Polsce. W ramach projektu m.in. zrealizowano następujące badania empiryczne: opracowanie ankiety  (w pięciu wariantach) dla pięciu grup respondentów:
Grupa A: przedstawiciele władz niepublicznych szkół wyższych.  Grupa B: Niesamodzielni pracownicy naukowo-dydaktyczni szkół wyższych zatrudnieni na pierwszym lub drugim etacie nie pełniący funkcji kierowniczych. Grupa C: Samodzielni pracownicy naukowo-dydaktyczni szkół wyższych zatrudnieni na pierwszym lub drugim etacie nie pełniący funkcji kierowniczych. Grupa D: Studenci niepublicznych szkół wyższych.  Grupa E: Absolwenci niepublicznych szkół wyższych. Wyniki ankiety poddano analizie i wnioskowaniu. Powstała monografia naukowa: J.Fazlagić, Aktywa intelektualne niepublicznych szkół wyższych, Wydawnictwo AFiBV w Warszawie, Warszawa 2013. ISBN 978-83-874444-64-8. Ponadto zorganizowano
w Uczelni Vistula w 2013 roku konferencję pt. ,,Kapitał intelektualny szkół wyższych”. Patrz także: załączona kopia monografii.

8.Jakość szkoleń dla pracowników polskiej oświaty,  1594/B/H03/2009/37. Okres realizacji: 2009-2011. NCN, grant własny. Miejsce realizacji: GWSGM Milenium w Gnieźnie. Rola w projekcie: kierownik projektu i główny wykonawca.
Projekt dotyczył diagnozy jakości szkoleń w polskiej oświacie. Przeprowadzono badania ankietowe wśród osób prowadzących szkolenia dla nauczycieli oraz wśród samych nauczycieli. Wśród niektórych ustaleń badawczych można wymienić następujące:

  1. Młodsi nauczyciele deklarują nieco większe zainteresowania szkoleniami niż nauczyciele starsi. Natomiast nauczyciele z większych miejscowości nie deklarują większego zainteresowania szkoleniami niż ich koledzy i koleżanki z mniejszych miejscowości.
  2. Lokalne ODN-y są potrzebne. Ponad 50% badanych skorzystało z usług ośrodka doskonalenia na macierzystym terenie, co jest dowodem na przydatność tego typu instytucji.
  3. Skład osobowy prowadzących wskazywany jest, jako istotny czynnik motywujący do wyboru danego szkolenia przez nieco ponad 50% respondentów („”często” + „zawsze”). Dużą frekwencją będą się zawsze cieszyły szkolenia, które jednocześnie będą cechowały, co najmniej trzy następujące cechy: (1) Dogodna lokalizacja renoma instytucji, (2) Renoma instytucji, (3) Odpowiedni skład prowadzących.
  4. Najbardziej oczywistym wnioskiem dotyczących zmian w polskim systemie doskonalenia nauczycieli jest poprawa bazy dydaktycznej. Aż 80% badanych potwierdza poprawę w tym zakresie w ciągu ostatnich 5 lat.
  5. Nauczyciele poszukując informacji o szkoleniach nie korzystają z tak powszechnego
    w przypadku sprzedaży produktów i usług komercyjnych instrumentu jak ”marketing szeptany”. Zajmuje on dopiero piątą pozycję na liście wskazań i w dodatku jest nieistotny statystycznie wobec zmiennych niezależnych (metryczka).
  6. Zamieszkiwanie na wsi nie utrudnia nauczycielom dostępu do informacji o szkoleniach – wielkość miejscowości nie wpływu na dostępność do informacji.
  7. System dystrybucji informacji o szkoleniach został oceniony generalnie dobrze. Prawie połowa respondentów uważa, że funkcjonuje on bez zarzutu a tylko 7% uważa, że funkcjonuje źle i potrzeba gruntownych zmian.
  8. Najpowszechniejszą pozytywną cechą szkoleń w Polsce jest „miła atmosfera” (niemal 80% wskazań „często” i „zawsze”). Jest to oczywiście dobra wiadomość. Brak stresu i poczucie komfortu to niezbędne cechy środowiska sprzyjającego uczeniu się. Można jedynie spekulować, czy aby przypadkiem tworzenie miłej atmosfery na szkoleniach nie służy (czasami) kompensowaniu braku innych cech (np. braku kompetentnego prowadzącego). Pesymizmem napawa niski odsetek wskazać „zawsze” dla cechy „Zawierające nową dla mnie wiedzę” – zaledwie 3%.
  9. Respondentom zadano następujące pytanie: „Jak Pan/i sądzi, czy uczestnictwo
    w szkoleniach może NIE MIEĆ WPŁYWU na poprawę jakości pracy placówki oświatowej? (Nauczyciel uczestniczy w szkoleniach, lecz nic z tego pozytywnego nie wynika dla szkoły)”. Okazało się, że około 2/3 respondentów zgadza się z tą opinią.

Na bazie ustaleń badawczych wydano monografię naukową: J.Fazlagić, Jakość szkoleń w oświacie, Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium, Gniezno 2012, ISBN 978-83-61352-55-6. Patrz także: załączona kopia monografii.

9.CITY-M. Creative, Innovative and Transferable Methods in the Training of Teachers and Training Staff. Okres realizacji: 2012-2013. Rola
w projekcie: ekspert z ramienia FRSE. Partner ze strony polskiej: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
W czasie realizacji projektu uczestniczyłem  w panelach dyskusyjnych i warsztatach mających na celu opracowanie metod transferu wiedzy pomiędzy systemami edukacji różnych krajów.

10.Wpływ portali intranetowych na rozwój zarządzania wiedzą w organizacjach usługowych. Okres realizacji: 2012-2014. Projekt NCN,
nr projektu: 155495. Miejsce Realizacji: Politechnika Gdańska, Wydział Zarządzania i Ekonomii, kierownik projektu: prof. dr hab. Marcin Sikorski. Rola
w projekcie: wykonawca.
Projekt dotyczył wykorzystania intranetu jako obszaru funkcjonowania przedsiębiorstwa, w którym tworzony jest kapitał intelektualny. Na bazie wyników projektu powstała monografia naukowa: J.Fazlagić, M.Sikorski, A.Sala, Portale Intranetowe. Zarządzanie wiedzą. Kapitał Intelektualny. Korzyści dla pracowników i dla organizacji, Politechnika Gdańska, Gdańsk 2014, ISBN 978-83-62197-01-9. Patrz także: załączona kopia monografii.

11.Przywództwo i zarządzanie w oświacie- opracowanie i wdrożenie systemu kształcenia  i doskonalenia dyrektorów szkół/ placówek. Projekt systemowy, realizowany w ramach Poddziałania 3.1.1 Tworzenie warunków i narzędzi do monitorowania, ewaluacji i badań systemu oświaty; Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007- 2013 przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w partnerstwie z Uniwersytetem Jagiellońskim). Okres realizacji: 2014-2014. Rola w projekcie: ekspert. Liderzy projektu: Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie oraz Uniwersytet Jagielloński.
Projekt dotyczył wypracowania standardowego programu szkoleniowego, który mógłby być wykorzystywany w kształceniu liderów w polskiej oświacie. Opracowano materiały szkoleniowe i diagnostyczne dla liderów polskiej oświaty.

12.Innowacyjna i sprawna administracja źródłem sukcesu w gospodarce opartej na wiedzy, POKL, Priorytet V Dobre rządzenie Działanie 5.2. Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Poddziałanie 5.2.1 Modernizacja zarządzania w administracji samorządowej Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki o numerze KSI POKL.05.02.01-00-032/10. Okres realizacji: 2012- 2015. Rola w projekcie: kierownik merytoryczny.
Projekt dotyczył podniesienia poziomu innowacyjności w 16 powiatach zlokalizowanych na terenie kilku województw, które uznano za szczególnie wymagającego wsparcia merytorycznego. Liderem projektu był Związek Powiatów Polskich (ZPP). W ramach projektu powstało kilka opracowań (profile kompetencyjne, zestaw podręczników dla pracowników urzędów powiatowych) oraz artykuł naukowy.

13.Zarządzanie kompetencjami pracowników wiedzy w wieku 65 plus. Dobre praktyki w obszarze zatrudnienia. Okres realizacji: 2013-2017. OPUS 5, NCN, 2013-2016, nr umowy: 2013/09/B/HS4/011961. Rola w projekcie: wykonawca. Miejsce realizacji: Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie. Projekt dotyczył wykorzystania potencjału intelektualnego pracowników wiedzy w wieku 65+.

14.e-Green Jobs, Skills and competences improvement of workers employed in green sector with e-learning technology use. Okres realizacji: 2013-2015. Miejsce realizacji AFiBV w Warszawie. LdV: 2013-1-PL1-LEO05-37623i. Rola w projekcie: kierownik merytoryczny i główny analityk.
Projekt dotyczył rozwoju zielonej gospodarki w Europie ze szczególnym uwzględnieniem rynku pracy. W ramach projektu powstał raport dotyczący aktualnego stanu i perspektyw rozwoju rynku pracy. Niektóre z ustaleń z raportu zostały opublikowane w artykule naukowym: J. Fazlagić, R. Skikiewicz, EGreen Jobs In the Service Economy – Empirical Analysis For Selected European Union Countries, European Journal of Service Management Vol. 8, 2/2016, s. 13-22. Byłem odpowiedzialny za prace analityczne związane z wymianą dobrych praktyk pomiędzy krajami uczestniczącymi w projekcie
w zakresie tworzenia zielonych miejsc pracy oraz opracowywaniem danych cząstkowych z różnych krajów.

15.Kapitał Intelektualny powiatów polskich. Projekt we konkursie NCN OPUS 5. Okres realizacji: 2014-2017. Miejsce realizacji: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu. Grant numer: 2013/09/B/HS4/00476. Rola w projekcie: kierownik projektu i główny wykonawca.
Projekt dotyczył pomiaru kapitału intelektualnego jednostki terytorialnej NTS-4 czyli powiatu. 
W ramach przeprowadzonych badań opublikowano sześć publikacji naukowych w tym pracę zbiorową pod moją redakcją publikowaną w wydawnictwie brytyjskim (J.Fazlagić, A.Erkol, Images of Intellectual Capital, Cambridge Scholars, Cambridge 2016. ISBN-13: 978-1-4438-9706-8; ISBN-10: 1-4438-9706-X , stron 362). W projekcie podjęto próbę wprowadzenia do dyskursu nt. Kapitału Intelektualnego (KI) jednostek terytorialnych zrównoważonej perspektywy badawczej, który wykorzystuje zarówno aparat pojęciowy ekonomii, jak i nauk o OiZ. Wobec tak zarysowanego problemu badawczego w pracy postawiono następujące pytania badawcze:

  • Jaka jest rola i miejsce KI jednostki terytorialnej w kontekście innych, pokrewnych koncepcji?
  • Na czym polega specyfika KI powiatu na tle KI innych jednostek terytorialnych?
  • Jakie są determinanty rozwoju powiatów oraz jakie komponenty KI przyczyniają się
    w największym stopniu do tworzenia wartości dodanej dla mieszkańców?
  • Jaki rodzaj strategii rozwojowej KI realizują polskie powiaty: czy są to strategie nastawione na odniesienie sukcesu (play-to-win), czy na unikanie porażki (play-not-to-lose)?
  • Jakie zmienne charakteryzujące KI powiatu nie dostępne w Banku Danych Lokalnych (BDL) mogą być uznane za adekwatne do opisu KI?
  • Jaka jest struktura KI powiatu oraz jakie są jej komponenty?

Wyniki projektu opublikowano w monografii: J.Fazlagić, Kapitał Intelektualny w polskich powiatach, Wydawnictwo UEP, Poznań 2018. Patrz także: załączony egzemplarz monografii.

16.Wiedza jawna i ukryta a postawy wobec bezpieczeństwa młodych pracowników  w zależności od ich praktycznego przygotowania do wykonywania zawodu. Okres realizacji 2014  2016; realizowany w ramach III etapu  programu wieloletniego „Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy” ustanowionego  Uchwałą Nr 126/2013 Rady Ministrów z dnia 16 lipca 2013 r., finansowanego w latach 2014-2016 w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych ze środków Ministerstwa Nauki  i Szkolnictwa Wyższego/Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Koordynator programu: Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy. Projekt nr IV.P.09. Rola w projekcie: członek zespołu badawczego. Projekt realizowany w Szkole Głównej w Warszawie; kierownik projektu:  prof. dr hab. Irena Hejduk.
Projekt dotyczył wykorzystania wiedzy ukrytej pracowników młodocianych oraz analizy ich zachowań wpływających na poziom bezpieczeństwa w miejscu pracy. W ramach projektu byłem odpowiedzialny za studia literaturowe oraz opracowanie kwestionariusza postaw i zachowań, który miał na celu zidentyfikowanie skłonności uczestnika badania do korzystania z wiedzy skodyfikowanej vs. skłonności do korzystania z wiedzy spersonalizowanej. Ponadto uczestniczyłem w opracowaniu wyników badania a także szkoleniach dla młodocianych pracowników.

17.Digipay4Growth: Governments, SMEs and consumers make expenditures through a digital payment system that stimulates economic growth and job creation by increasing sales and access to credits for SMEs. Okres realizacji: 2013 – 2016. Miejsce realizacji: AFiBV w Warszawie. Projekt finansowany bezpośrednio przez Komisję Europejską: the Policy Support Programme  nr 621052.
Projekt dotyczył upowszechniania wiedzy dotyczącej walut lokalnych (nie mylić z Bitcoin!).  Projekt był realizowany w Akademii Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie. Liderem projektu była organizacja  STRO z Holandii. W projekcie uczestniczyli partnerzy z Hiszpanii, Włoch, Austrii, Holandii oraz
W. Brytanii. W szczególności warto zwrócić uwagę na uczestnictwo w projekcie organizacji odpowiedzialnej za stworzenie najbardziej rozpoznawalnej na świecie waluty lokalnej: Bristol Pound. Moje zadania w projekcie polegały na agregowaniu wiedzy pochodzącej od partnerów projektu realizujących wdrożenia pilotażowe walut lokalnych oraz na tworzeniu materiałów informacyjnych na bazie doświadczeń zbieranych w trakcie wdrażania projektów pilotażowych walut w Barcelonie, Austrii, Sardynii. Projekt został niezwykle wysoko oceniony w trakcie spotkania ewaluacyjnego
w Brukseli w lutym 2017 roku.

18.Roboedukacja sposobem na rozwój przedsiębiorczości wśród młodzieży – Robotics as the key to the entrepreneurship and success in the labour market, Program Erasmus+. Okres realizacji: 2015-2016. Miejsce realizacji: AFiBV w Warszawie. Nr ref.: 2014-2-PL01-KA205-013651. Rola w projekcie: członek zespołu badawczego.
Projekt dotyczył wykorzystania edukacji przy pomocy robotów jako środowiska kształtowania kompetencji przedsiębiorczych wśród młodzieży.

19.Ustawa 2.0, projekt założeń odo nowej ustawy o szkolnictwie wyższym, Instytut Allerhanda, 2016-2017. Rola w projekcie: członek zespołu badawczego, członek Komitetu Sterującego, ekspert wiodący.
Projekt założeń uzyskał najwyższą ocenę ze strony niezależnych zagranicznych ewaluatorów  w 2017r. Założenia opracowane w formie monografii naukowej pod red. Arkadiusza Radwana (Oficyna Allerhanda, Kraków 2017).

20.Gen-Y – Get into the Swing with the City. Okres realizacji: 2016-2018. Lider projektu: Urząd Miasta Poznania. Projekt KE w programie URBACT III.
Projekt dotyczy (planowany termin maj 2018) problematyki związanej z poprawą jakości życia mieszkańców europejskich miast uczestniczących
w projekcie. Miasto Poznań jest liderem projektu  a spółka celowa Uniwersytetu Ekonomicznego w  Poznaniu partnerem miasta w zakresie opracowań wyników (Local Action Plan) oraz zestaw dobrych praktyk. W momencie opracowywania niniejszego wniosku trwają prace nad artykułem naukowym dotyczącym wniosków z projektu. W ramach projektu uczestniczono w serii spotkań międzynarodowych m.in. w Bolonii (I), Poznaniu, Wolverhampton (GB), Nantes (Fr) oraz Coimbrze (P). Rola w projekcie: członek zespołu badawczego z ramienia Spółki Celowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. 

21.Strategia doskonalenia jakości systemu oświaty w gminie Sokołów Podlaski. Okres realizacji: wrzesień-październik 2011 r. Zleceniodawca: Urząd Gminy Sokołów Podlaski. Współwykonawca: M.Gnusowski.
Celem ekspertyzy była jest diagnoza stanu obecnego oraz przedstawienie możliwych sposobów poprawy sytuacji w formie scenariuszy rozwoju oświaty w gminie Sokołów Podlaski. W opracowanej strategii przedstawiono diagnozę stanu obecnego systemu oświaty w gminie Sokołów Podlaski. Jej specyfika polega na:

  1. Niskiej liczbie urodzeń (niż demograficzny).
  2. Nadpodaży potencjału do świadczenia usług oświatowych.
  3. Wysokimi kosztami funkcjonowania systemu, które przejawiają się nieracjonalnie wysokim poziomem zatrudnienia nauczycieli (101 osób) w stosunku do liczby uczniów oraz wysokimi dotacjami pochodzącymi z dochodów własnych gminy.
  4. Bliskością miasta Sokołów Podolski, w którym funkcjonuje sprawny system oświaty. Placówki oświatowej w mieście Sokołów Podolski są w stanie przyjąć uczniów z likwidowanych szkół
    w gminie Sokołów Podlaski.

22.Zarządzanie innowacjami. Projekt szkoleniowy dla pracowników Fundacji Rozwoju Lubelszczyzny. Okres realizacji: marzec 2009– czerwiec 2009 r. Zleceniodawca: Fundacja Rozwoju Lubelszczyzny w Lublinie.

23.Zarządzanie zmianą gospodarczą na poziomie lokalnym/Odnawialne Źródła Energii. Projekt “Energetyczni Kreatorzy Zmian”. Fundacja Rozwoju Lubelszczyzny. Okres realizacji: luty – sierpień 2011 r. Zleceniodawca: Fundacja Rozwoju Lubelszczyzny w Lublinie.
Projekt dotyczył upowszechniania wiedzy w samorządach województwa lubelskiego dotyczącej odnawialnych źródeł energii (ORE)

24.Opracowanie standardów usług szkoleniowych w województwie małopolskim. Okres realizacji: 2009-2010. Projekt systemowy „Małopolskie Partnerstwo Instytucji w obszarze rynku pracy, edukacji i szkoleń”. Zleceniodawca: Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie.
Opracowanie standardów służących poprawie jakości usług szkoleniowych świadczonych przez podmioty publiczne i niepubliczne. Powstało opracowanie pt. Jakość usług edukacyjno-szkoleniowych. Kompendium wiedzy i rekomendacje dla Małopolski, Kraków 2010, stron 51.

25.Pomorze 2030, program foresight’owy dla Województwa Pomorskiego. Miejsce realizacji: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową w Gdańsku. Zamawiający: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową w Gdańsku. Okres realizacji: 2009-2010.
Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową w Gdańsku. Rola: członek zespołu badawczego. W czasie projektu uczestniczyłem w pracach nad stworzeniem strategii rozwoju edukacji w woj. pomorskim w ramach Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową (IBNGR). Projekt „Pomorze 2030 – scenariusze rozwoju i kluczowe technologie” realizowany przez IBNGR był współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. Celem projektu było udzielenie odpowiedzi na pytanie, jakie wartości i zachowania, będą oddziaływać na Pomorze z uwagi na światową dominację wybranych kręgów kulturowych, a także potencjalnych kontaktów Pomorza z poszczególnymi kulturami (krajami).

26.Raport pt. Go-Global! Okres realizacji: 2010-2011. Miejsce realizacji: Akademia Finansów  i Biznesu Vistula. Zamawiający: Krajowa Izba Gospodarcza. Rola: członek zespołu analitycznego.
Projekt był realizowany w Akademii Finansów i Biznesu Vistula pod kierownictwem prof. Krzysztofa Rybińskiego. Jego celem było opracowanie w przystępnej dla laików formie raportu na temat stanu innowacyjności polskiej gospodarki.

27.Raport pt. „Go-Global Polish Pharma. Okres realizacji: 2011. Miejsce realizacji: Akademia Finansów i Biznesu Vistula. Zamawiający: ADAMED S.A.. Rola w zespole: członek zespołu analitycznego.
Projekt był realizowany w Akademii Finansów i Biznesu Vistula pod kierownictwem prof. Krzysztofa Rybińskiego. Jego celem było opracowanie w przystępnej dla laików formie raportu na temat wkładu polskiej branży farmaceutycznej w rozwój polskiej gospodarki.

28.Badanie branż dominujących w gospodarce regionu w ramach identyfikacji specjalizacji gospodarczej Wielkopolski. Okres realizacji: czerwiec 2013 r. Zamawiający: Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego. Rola w zespole: ekspert.
Projekt dotyczył zdefiniowania inteligentnych specjalizacji dla Województwa Wielkopolskiego. Wielkopolska jako pierwszy region w Polsce otrzymała dokument pozwalający na zarządzanie projektami Europejskimi w nowej perspektywie finansowej.

29.Zaufanie w polskim biznesie. Okres realizacji: 2013-2015. Miejsce realizacji: Akademia Finansów i Biznesu Vistula. Zamawiający: Krajowy Rejestr Długów, Rzetelna Firma. Rola w zespole: kierownik projektu i główny wykonawca.
Na reprezentatywnej próbie ponad 1000 polskich przedsiębiorców opracowano kompleksowe wyniki badania poziomu zaufania. Opracowano autorski kwestionariusz ankietowy, mapę zaufania ze względu na region Polski, z którego pochodzi przedsiębiorca. Respondenci byli pytani także  o oszacowanie wartości transakcji rynkowych, które nie doszły do skutku ponieważ: (a) nie ufali swojemu potencjalnemu kontrahentowi; (b) uznali, że kontrahent nie ufa im samym. W zestawieniu  z danymi REGON, deklarowanymi obrotami firmy oraz z wykorzystaniem modelu ekonometrycznego udało się stworzyć ostrożną szacunkową prognozę utraconego (nie zrealizowanego) PKB polskiej gospodarki w 2015 roku na kwotę 281 mld złotych. Wyniki raportu prezentowałem osobiście  w kwietniu 2015 r. na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach. Wyniki raportu zostały opublikowane w monografii naukowej pt: Kapitał społeczny i zaufanie w polskim biznesie (Wydawnictwo Uczelni Vistula, Warszawa 2017).

30.Strategia dla miasta Poznania 2020+. sierpień 2016 r. – styczeń 2017 r. Zamawiający: Urząd Miasta Poznania. Rola wykonawca w zakresie opracowania treści dokumentu na podstawie danych zebranych z warsztatów. Miejsce realizacji. Spółka Celowa UE w Poznaniu.

31.Szkoła dla innowatora. Okres realizacji: grudzień 2016 – czerwiec 2017 r. Zamawiający: Ministerstwo Rozwoju RP. Rola w projekcie: kierownik projektu i główny wykonawca.
Ekspertyza była realizowana na zlecenie Ministerstwa Rozwoju RP w okresie grudzień 2016 – czerwiec 2017. Powstało opracowanie o objętości 550 stron. W projekcie uczestniczyło 30 ekspertów z Polski i za granicy. Zrealizowano kilka badań empirycznych: (1) badanie dotyczące kompetencji proinnowacyjnych wśród polskich nauczycieli (n=15300); (2) badanie dotyczące wykorzystania zasobów cyfrowych w polskiej oświacie (n=70); (3) 13 wywiadów pogłębionych z polskimi przedsiębiorcami. W ekspertyzie dokonano pogłębionej analizy tematyki kompetencji proinnowacyjnych oraz zaproponowano szczegółowe wytyczne i działania, które mogą służyć reformie polskiej oświaty, która umożliwi skuteczniejsze kształtowanie kompetencji proinnowacyjnych. https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/96/id/1578

32.Modele biznesowe przyszłości dla lekkich samochodów dostawczych. Okres realizacji: wrzesień 2016 r. – marzec 2017 r. Zamawiający: Volkswagen Poznań sp. z.o.o. Miejsce realizacji. Spółka Celowa UE w Poznaniu.
Projekt dotyczył wypracowania innowacyjnych modeli biznesowych przez zespół naukowców UE w Poznaniu. W ramach zespołu pracującego w spółce celowej UE w Poznaniu.

33.Internacjonalizacja działalności WSK Poznań, grudzień 2016 r. – marzec 2017 r. WSK Poznań S.A., członek zespołu w ramach Spółki Celowej UE w Poznaniu sp. z o.o. Miejsce realizacji: Spółka Celowa UE w Poznaniu.
Projekt dotyczył opracowania nowej strategii internacjonalizacji służącej zwiększeniu sprzedaży na rynkach zagranicznych. W ramach zespołu Spółki Celowej UE w Poznaniu.

34.Opracowanie założeń dla wdrożenia normy ISO 37120 dla Urzędu Miasta Poznania, grudzień 2016 r. – marzec 2017r., UM Poznań, główny wykonawca. Miejsce realizacji: Spółka Celowa UE  w Poznaniu.Analiza dokumentów i wymogów certyfikacyjnych.

35.Perspektywy wdrożenia koncepcji smart cities w miastach średniej wielkości w Polsce, 2015. Zamawiający: Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego. Na bazie ekspertyzy powstały artykuły naukowe: J. Fazlagić, Jak wykorzystać koncepcję smart cities oraz pokrewną smart specialization do wsparcia rozwoju mniejszych miast w Polsce [w:] Zarządzanie w jednostkach samorządu terytorialnego. Wybrane aspekty, red. I.Wieczorek, Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2016, s. 95 – 120 oraz: J.Fazlagić, Możliwości adaptacji rozwiązań z zakresu smart cities na potrzeby polskich miast [w:] Zarządzanie w jednostkach samorządu terytorialnego. Wybrane aspekty, praca zbior. pod red.
I.Wieczorek, Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2016, s. 121 – 140.

36.Możliwości wykorzystania NORMY ISO 37120 przez polskie samorządy, styczeń 2018r. Zamawiający: Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego (NIST) z siedzibą w Łodzi.
Norma ISO 37120 jest obecnie rozpowszechniana w polskich samorządach. Jej wdrożenie daje wiele potencjalnych korzyści. Ekspertyza prezentuje możliwości wdrożenia tej normy oraz wskazuje korzyści i zagrożenia z nią związane.

37.Systemy kształcenia nauczycieli w wybranych krajach europejskich. Okres realizacji: listopad-grudzień 2017 r. Zamawiający: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Departament Innowacji i Rozwoju.
Ekspertyza miała na celu zidentyfikowanie cech systemów kształcenia nauczycieli w wybranych krajach europejskich. Opracowano profil benchmarkingowy systemu doskonalenia nauczycieli na poziomie krajowym i wykorzystano do opisu analizowanych systemów (Holandia, Szwajcaria, Irlandia, Finlandia, Niemcy, Wielka Brytania).

38. Badanie ewaluacyjne pn. „Ewaluacja Regionalnej Strategii Innowacji dla Wielkopolski na lata 2015-2010”, członek zespołu badawczego, Fundacja Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019.

39. Diagnoza strategiczna miasta Kalisz, Główny Wykonawca, miasto Kalisz, 2021.

40. Diagnoza potrzeb szkoleniowych – Projekt SMUP, Ministerstwo Sprawy Wewnętrznych i Administracji, 2021-2022.

41. BRIST -Building a Research Infrastructure for School Teachers (2019-1-UK01-KA201-061925). Projekt dotyczył dzielenia się wiedzą i dobrymi praktykami wśród nauczycieli europejskich przy pomocy specjalnie opracowanej w tym celu aplikacji Lider projektu: University of Hull, Wielka Brytania, 2019-2022. https://www.4teacheresearch.org/research.html

42. Strategia Oświatowa Miasta Poznania 2030, Kierownik projektu, miasto Poznań, Strategia Oświatowa Miasta Poznania 2030, Kierownik projektu, Urząd Miasta Poznania, Wydział Edukacji. W ramach projektu zarządzałem szerokim spektrum badań społecznych. Przeprowadzono warsztaty online metodą grafów argumentacyjnych, Przeprowadzono badania wśród dyrektorów szkół nie samorządowych, wśród nauczycieli poznańskich szkół, wśród rodziców (liderem tego badania był UAM) i in. 2019-2024.

43 . Erasmus+ during the COVID-19 pandemic. The experiences of Erasmus students in Poland
https://www.frse.org.pl/czytelnia/erasmus-during-the-covid-19-pandemic i in. 2019-2024.

44. Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację, Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie, Kierownik projektu. 2020-2022. https://ibe.edu.pl/index.php/pl/aktualnosci/1694-sztuczna-inteligencja-ai-jako-megatrend-ksztaltujacy-edukacje-nowa-publikacja-ibe. Efektem projektu była praca zbiorowa teoretyków i praktyków zajmujących się tematyką sztucznej inteligencji z renomowanych polskich uczelni.

45. Prognoza zapotrzebowania na kompetencje i kwalifikacje w wybranych branżach w związku ze zmianami w gospodarce, Spółka Celowa Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu – na zamówienie Konfederacji LEWIATAN, Ekspert i badacz, 2023.

46. MAKi – czyli „Męski a Kobiecy punkt widzenia” – kampania społeczna, która ma wzmocnić partnerstwo i współpracę obu płci. Taka synergia ma kluczowe znaczenie dla budowania kapitału społecznego, który przyczynia się do zrównoważonego rozwoju oraz postępu społecznego i ekonomicznego. Ekspert/prelegent. 2023. Tutaj znajduje się skrócona wersja jednej z moich prezentacji w tym projekcie.

47. Talenty Jutra, Juror, Fundacja „Empiria i Wiedza”, „Talenty Jutra” organizuje Fundacja Empiria i Wiedza. Program skierowany jest do młodych badaczy w wieku od 19 do 25 lat, stawiających pierwsze kroki w świecie nauk ścisłych i medycyny. Jego celem jest inspirowanie do tworzenia innowacji i realizowania projektów naukowo-badawczych, 2022, 2023.

Staże zagraniczne

  1. Seminarium szkoleniowe NATO: “The Role of National Governments in STI Policymaking”, CIPRE’s First Mid-career Training Seminar, Art ‘otel, 14-25 stycznia 2002, Budapest, Węgry.
  2. University of Sussex, Science and Technnology Policy Research (SPRU), Brighton, wizyta studyjna n azaproszenie prof. Keitha Pavitt’a, 11-16 marca 2002 r.
  3. Marie Curie Fellowship, Centre For Social Innovation, Wiedeń, Austria, 01.07.2002-31.12.2003.
  4. Fulbright Senior Scholarship, Sam Houston University, Huntsville, Teksas, USA; 01.09.2006-30.03.2007.
  5. Wizyta Studyjna, The Institute for Prospective Technological Studies (IPTS) w Sevilli, Hiszpania, 3-8 kwietnia 2003 r.
  6. Knowledge Management Summer Camp 2004, 5-12 września 2004r., Oeires, Portugalia, KMSC to inicjatywa, której celem była analiza korzyści, jakie niesie współpraca (collaborative and reflexive practice). Spotkanie organizowane i współfinansowane w ramach projektu Knowledge Board 2.0.

Uczestnictwo w programach europejskich i innych międzynarodowych:

  • Piąty Program Ramowy Unii Europejskiej (5FP) – Stypendium Marie Curie (2002-2003).
  • STRATA (5th European Framework Programme for RTD) – project: RECORD – Recognising Central and Eastern European Centres of RTD: Perspectives for the European Research Area (ERA), 2002-2004, (HPV1-CT-2001-50004) (2002-2004).
  • Stypendium Fulbright Senior Award przyznane w 2006 roku w drodze konkursu na realizację własnego projektu badawczego w Sam Houston State University w Huntsville, Teksas (2006-2007).
  • Erasmus TeachingProgramme – wykłady z przedmiotem “Knowledge Management” w Karel de Grote Hogeschool w Antwerpii, Belgia (2010, 2011; łącznie 4 pobytyz wykładami).
  • Leonardo da Vinci (project eGreen Jobs) (2013-2015).
  • The Policy Suport Programme, Komisja Europejska, projekt DP4G (2014-2017).
  • Erasmus+, projekt: „Roboedukacja sposobem na rozwój przedsiębiorczości wśród młodzieży”, (2015-2017).

Udział w międzynarodowych zespołach badawczych:

Projekt e-Green Jobs. Program Leonardo da Vinci. Okres realizacji: 2013-2015. Miejsce realizacji: Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie. Rola w projekcie: główny analityk
i ekspert merytoryczny. Projekt dotyczył analizy obecnej sytuacji i potrzeb szkoleniowych w zakresie rozwoju kompetencji pracowników w wybranych krajach europejskich w obszarze „zielonych” miejsc pracy. Zielone zawody definiuje się jako pracę w rolnictwie, produkcji, badaniach i rozwoju (B+R), administracji i usługach, która istotnie przyczyniają się do ochrony lub przywracania jakości środowiska naturalnego. W szczególności (choć nie wyłącznie) są to zawody, które są związane z ochroną ekosystemów i bioróżnorodności; oszczędnością energii, materiałów i zmniejszaniem zużycia wody poprzez zaawansowane strategie wydajnościowe; odwęglaniem gospodarki; oraz minimalizowaniem lub ogólnie unikaniem wszelkich form marnotrawienia lub zanieczyszczania.[1]
Na podstawie zrealizowanych badań i wniosków ze spotkań eksperckich a także wizyt studyjnych na Węgrzech, we Włoszech, w Portugalii i w Polsce opracowałem raport badawczy. Celem raportu było promowanie rozwoju umiejętności oraz wzrostu zatrudnienia związanego z zieloną gospodarką
w UE a także stymulowanie dialogu i wzmocnienie współpracy pomiędzy partnerami projektu.
W projekcie uczestniczyły następujące organizacje:

  • TECHIN Sp. z o.o. – międzynarodowa firma konsultingowa, koordynator projektu,
  • DIDA Network srl – firma szkoleniowa (Włochy),
  • Corvinno Technology Transfer Center Nonprofit Ltd. – prywatne centrum badawcze (Węgry),
  • Podlaska Stacja Przyrodnicza „Narew” – organizacja non-profit (Polska),
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula – niepubliczna szkoła wyższa (Polska),
  • Portuguese Energy Agency – organizacja non-profit zajmująca się energią (Portugalia),
  • AISFOR srl – firma szkoleniowa (Włochy).

Respondentami byli eksperci w dziedzinie rynku energetycznego z państw uczestniczących w opisywanym projekcie (N=146). Przy projekcie zastosowano następujące metody badawcze:

  • Badania literaturowe,
  • Opracowanie instrumentu badawczego – kwestionariusza. Do procesu tworzenia kwestionariusza zostali zaproszeni wszyscy partnerzy. Mogli oni składać swoje uwagi
    i propozycje korekt do wersji roboczej.
  • Przeprowadzenie badania ankietowego w czterech krajach. Każdy z partnerów w projekcie otrzymał instrukcje, aby za pomocą celowego doboru próby (selective sampling method) pozyskać respondentów wśród kompetentnych ekspertów w dziedzinie, której dotyczy badanie. Celem takiego podejścia badawczego było zapewnienie odpowiedniej jakości danych empirycznych. Odpowiedzialność za jakość pozyskanych danych spoczywa na partnerach projektu.
  • Analiza statystyczna i prezentacja wyników w formie wykresów i tabel.

[1] Green Jobs: Towards decent work in a sustainable, low-carbon world, UNEP/ILO/IOE/ITUC, Wrzesień 2008.

Projekty zrealizowane na rzecz Narodowego Centrum Nauki

Tytuł

Początek

Koniec

Nr projektu

Kierownik projektu

Zarządzanie wiedzą w polskiej oświacie – diagnoza i perspektywy rozwoju

19.06.2006

18.12.2007

 1 H02D 028 30

Tak

Jakość szkoleń dla pracowników polskiej oświaty

1.11.2009

30.03.2011

N N115 159437

 

Tak

Kapitał intelektualny niepublicznej szkoły wyższej
39. Konkurs MNiSzW

12.12.2010

11.07.2012

N115 118739

Tak

Kapitał Intelektualny Powiatów Polskich

23.03.2014

03.2017

2013/09/B/HS4/00476

Tak

Zarządzanie kompetencjami pracowników wiedzy w wieku 65 plus. Dobre praktyki w obszarze zatrudnienia.

2013

2016

2013/09/B/HS4/01961

Nie

Wpływ portali intranetowych na rozwój zarządzania wiedzą w organizacjach usługowych

01.12.2012

03.2014

DEC-2011/01/M/HS/4/04995

Nie